Thailand

14 januari 2019 - Thailand, Thailand

In Thailand zaten we vanaf 9 december tot 7 januari. Inmiddels zijn we in Laos.

Vanuit Maleisië gaan we met de boot naar koh Lipe toe, een van de zuidelijkste eilanden van Thailand. De grens overgang is hier een stuk informeler dan bij het vliegveld; het immigratiekantoor bevindt zich op het strand en we wachten op plastic stoeltjes tot we aan de beurt zijn. Als we willen zouden we makkelijk weg kunnen lopen van het kantoor en 'illegaal' Thailand in kunnen. Koh lipe zelf is een klein eilandje met maar één hoofdstraat, de meeste mensen komen hier voor het strand. We doen er een snorkel trip rond mooie plekjes om het eiland, en vertrekken na 3 nachten naar Kao Sok met de boot en bus.

In Kao Sok bezoeken we het national park van Thailand. We doen hierin een 2-daagse tour waar we blijven slapen in het park in drijvende hutjes op het water. We zitten tussen een groep van voornamelijk nederlanders, wat best gezellig is.

Na Kao Sok vertrekken we naar de eilanden aan de oost kust van Thailand, waar we beginnen in Koh Tao. De rit met de boot naar Koh Tao is ruig, het waait hard op zee waardoor de boot erg schommelt en heen en weer gaat. Meerdere mensen geven over tijdens de bootrit en de bemanning is druk bezig met plastic zakjes uitdelen aan iedereen. Eenmaal aangekomen op Koh Tao verblijven we in een duikresort, het eiland staat bekend om de mooie onderwaterwereld . Sjoerd doet nog twee duiken.

Verder hebben we hier een kroegentocht gedaan en een 2-daagse freedive cursus. Freediven is een sport waarbij het doel is om zo diep mogelijk onderwater te komen zonder extra zuurstof. We leren ademhaling- en yogatechnieken en komen tot 15 meter diep. Aan het begin is dit nog best eng om diep te gaan en op het juiste moment weer omhoog te zwemmen zodat je nog genoeg adem hebt. Maar uiteindelijk hebben we in dietwee dagen een goede adem en zwemtechniek aangeleerd om die 15 meter te kunnen bereiken.

Het volgende eiland dat we bezoeken is Koh Phangan, waar we naar de full moon party gaan. Je raadt het al, dit is een feest dat wordt gevierd tijdens de volle maan. Het hele strand verandert dan in een groot festival. Verder hebben we kerst gevierd hier met z'n tweetjes. Kerst wordt niet echt gevierd hier, dus we zijn gewoon met z'n tweeën wat luxer uiteten gegaan, wat het alsnog speciaal maakte.

Het laatste eiland wat we bezoeken is Koh Samui. Na 2 weken zon, zee en strand zijn we er een beetje klaar mee en we vliegen naar Chiang Mai in het noorden van Thailand.

In Chiang Mai verblijven we in een gezellig hostel met weer veel nederlanders. De eerste dag scooteren we met een groepje een flink stuk in de omgeving, na 8 uur zijn we weer terug en hebben we een hoop gezien. Verder zijn we eendag zoet geweest hier om ons waterfilter te maken. We zijn langs allerlei bouwmarkten geweest, hebben tussen de locals gekeken naar nieuwe douchekoppen, maar uiteindelijk is het toch gelukt. We kwamen aan bij de laatste winkel die ons unog zou kunnen helpen, helaas was die winkel de aankomende maand gesloten, maar gelukkig liep de eigenaar toevallig langs die de winkel open maakte.
Een ander leuk uitje was toen we een 4-sterren hotel binnenliepen om daar te doen alsof we gasten waren en gratis gebruik konden maken van de sportschool.
In Chiang Mai hebben we ook oud en nieuw gevierd. Ze vieren het hier door een wensballon op te laten. Het vuurwerk viel een beetje tegen maar het was wel erg gezellig.

Na Chiang Mai vertrekken we naar onze laatste bestemming in Thailand; Pai. Pai ligt wat meer in de bergen, is een stuk minder groot, en minder toeristisch dan het zuiden van Thailand. De weg er naartoe bestond uit veel bochten.
Elke avond is hier een night market, waar verschillende zaakjes streetfood verkopen. In de omgeving is vooral veel natuur, waar we op ons gemakje langs gescooterd zijn. In Pai zijn we ook nog gaan tuben in de rivier met een groep mensen van ons hostel. Pai vonden wij toch wel het leukste plekje van Thailand. Na Pai vertrekken we met de bus naar onze volgende bestemming; Laos.

1. Maria Maas:
    14 januari 2019
    Bedankt weer
    Voor jullie de beste wensen
    Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal Have fun
  2. Nel:
    14 januari 2019
    Mooi reisverhaal en wat doen jullie veel. leuke foto's, ik geniet mee van jullie mooie reis. Xxx