Laos

21 januari 2019 - Bangkok, Thailand

Om 7 uur vertrekken we vanaf Pai naar Laos. Wanneer we na ongeveer 10 uur aankomen bij de grens moeten we onze visums regelen. Wij konden hier uitsluitend met Amerikaanse dollars betalen, daarom wisselen we Thaise bath in voor dollars bij een geldwisselkantoor. Eenmaal bij de douane aangekomen, wordt een briefje niet aangenomen omdat er een heel klein vlekje op zit. Gelukkig konden we van iemand anders een nieuw briefje krijgen dat wel 'perfect' is.

Vervolgens rijden we een stukje in een lokale bus en komen aan in Huay xai. Na 12 uur reizen vanaf Pai kunnen we eindelijk bijkomen in onze goedkope hotelkamer, die eigenlijk best wel mooi is. De volgende dag staan we vroeg op om de 'Gibbon experience' te doen. Dit is een zip line tocht van twee dagen door een national park. De zip lines staan bekend als de hoogste en langste van de wereld. Die nacht verblijven in een prachtige boomhut (hoogste van de wereld) die van alle gemakken voorzien is. Het uitzicht is mooi en de rust is heerlijk. Bovendien zijn we met een hele leuke groep van tien mensen, met drie meiden die wij ook al in Chiang Mai hadden ontmoet. In de avond spelen we spelletjes met iedereen en jagen Talitha en twee andere meiden ratten weg, waarvan Sjoerd verbaasd was dat ik dat durfde. De tweede dag regent het hard, en zijn de paden naar de ziplines modderig. Desondanks was dit ook een hele mooie dag, al waren we wel blij om in de avond een warme douche te nemen en droge kleding aan te doen.

Na dit avontuur pakken we de slowboat, het woord zegt het al; een langzame boot, naar Pak Beng. Een knus dorpje aan een rivier. De tweede dag vaart de boot verder naar Luang Prabang, een 'grote' stad in Laos van 40.000 bewoners. Ook hier zijn weer wat meiden die wij in Chiang Mai hebben ontmoet. We gaan met z'n allen met de Tuk Tuk naar een waterval, die we tot nu toe de mooiste waterval vinden van onze reis. Verder zijn we nog naar een museum geweest over de bommen die zijn gevallen in Laos tijdens de Vietnam oorlog en de hedendaagse gevaren hier van. Laos blijkt het meest gebombardeerde land ter wereld te zijn en een derde van de bommen zijn niet afgegaan, hierdoor lopen veel mensen (vooral spelende kinderen) verwondingen op of overlijden ze, omdat zij geen weet hebben van het gevaar van de bommen. Het zal nog zo'n 100 jaar duren om alle bommen te verwijderen. Klinkt allemaal heel gevaarlijk, maar de bommen bevinden zich vooral in het platteland, waar wij niet komen.

Na drie nachten pakken we de bus naar Vang Vieng. We huren hier een dag een scooter, rijden naar een uitzichtpunt en gaan langs blue lagoon, een soort van meertje waar je kan relaxen en wat wateractiviteiten kan doen. De laatste dag zijn we weer een willekeurig hotel binnen gekomen en hebben we gebruik gemaakt van de gym.

Na drie nachten Vang Vieng gaan we naar de hoofdstad Vientiane, er is hier niet veel te doen maar wel leuk om een middagje doorheen te lopen. We hebben hier gebowld en taart gegeten. De volgende dag pakken we in de avond voor het eerst een nachtbus naar Bangkok. Prima geslapen en de rit was comfortabel. Zo comfortabel dat wanneer wij wakker worden, de bus allang leeg is en wij nog de enigen zijn. Blijkbaar stond de bus allang stil en waren wij niet wakker geworden. De buschauffeurs lachen ons uit wanneer we verward uitstappen en om onze backpacks vragen.

1. Nel:
    23 januari 2019
    Wauw super mooie ervaringen weer, grappig dat jullie zo lekker geslapen hebben in de bus. Heerlijk hoor en leuk dat jullie op jullie reis weer dezelfde mensen tegen komen. Veel plezier verder. Xxx😘