West-Java

5 september 2018 - Pangandaran, Indonesië

Door Sjoerd

Aangekomen in Jakarta pakten we de trein naar het centrum toe. Volgens google maps was het vanaf het trein station 1,8km lopen naar het hotel, moet te doen zijn toch? Na 1,8km door kleine gure straatjes, en over drukke kruispunten bleek dit toch niet het beste idee. Het openbaar vervoer in Jakarta is slecht, daarom is de taxi de beste manier om je te verplaatsen in Jakarta. De volgende ochtend pakten we dus de taxi naar het treinstation, een ritje van 15 minuten wat ons uiteindelijk minder dan 2 euro kostte.

Vanaf Jakarta pakten we de trein naar Bandung, een plaatsje wat oostelijker in Java. Hier verbleven we in het schoonste hostel waar we tot nu toe zijn geweest en kwamen we een ander nederlands meisje tegen dat met ons mee zou reizen naar de volgende bestemming, Pangandrang.

De volgende ochtend pakten we een grab, de aziatische uber, naar het busstation. Door het drukke verkeer kwamen we een half uur te laat aan, maar gelukkig vertrok de bus ook een half uur te laat dus dat kwam precies uit. Tijdens de 8-urige busrit naar Pangandrang stopte de bus regelmatig om locals binnen te laten, deze wilden je dan eten of drinken verkopen. Er kwam zelfs twee keer een bandje binnen die muziek speelden, hopend voor wat geld als ze klaar waren.

In Pangandrang kwamen we aan in een gezellig guesthouse met veel backpackers vlakbij het strand. Het is leuk om met hen verhalen te delen over wat we al gedaan hebben en nog allemaal gaan doen. De verhalen van de andere backpackers geven ons ook de nodige inspiratie voor de komende tijd. Vanuit het guesthouse hebben we een tour geboekt naar de green canyon en valley, we gingen hierheen op de scooter. De scooterrit leek allesbehalve op een normale rit in Nederland, we reden over kleine zandweggetjes, langs grote mooie rijstvelden, en zijn zelfs over een gammele hangbrug gereden met de scooter.

Nadat we aankwamen kregen we een tour van onze gids. Tijdens deze tour liepen en zwommen we door het natuurgebied. Het letterlijke hoogtepunt hiervan was toch wel een 7 meter hoge rots waar we vanaf konden springen in het water. Hierna kregen we weer een typische indonesische lunch die voornamelijk bestond uit rijst. 's Avonds terug in het guesthouse hebben we gezellig met iedereen die mee was wat gegeten en een drankje gedaan om de dag af te sluiten.

1. Monica corona:
    5 september 2018
    Ziet er super uit. Wat hebben jullie al een hoop gedaan in korte tijd😃
  2. Nel:
    5 september 2018
    Super leuk wat jullie allemaal al gedaan hebben en wat maken jullie veel mooie trips.Gaaf die videofilm,stoer van jullie die sprong.Mooi reisverhaal,veel plezier verder.😘
  3. Edgar:
    5 september 2018
    Wow !! wat indrukwekkend. En leuk dat jullie in contact zijn gekomen met andere backpackers. Geniet er lekker van samen 😘.
  4. Rienk:
    5 september 2018
    Leuk verslag Sjoerd. Al veel gedaan. Geniet er van.
  5. Greetje:
    6 september 2018
    leuk verslag weer zeg . en wat een prachtige fotos zeg .
    leuk inderdaad ook met andere op te trekken en je verhalen te kunnen delen met anderen .
    weer veel ervaringen op gedaan . geweldig
    .Goede reis verder
  6. O a van Doorn:
    8 september 2018
    Dag jongelui,
    Wat e
    En belevenispm dat mee temaken,dank voor jullie verhalen van zo een mooie reiz.veel plezier en rustig an.hartelijke groet van Oma van Doorn.,
  7. Nel:
    12 september 2018
    Wat hebben jullie weer een hoop gezien en mee gemaakt,prachtig die tempels ziet er magisch uit en dat op zien komen tijdens de zonsopgang is heel bijzonder.Leuk hoor Sjoerd al die belangstelling samen met de bevolking op de foto,ook zelf foto's gemaakt met de bevolking?Geniet lekker verder.xxxxx